my birthday daisypath

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Popular Posts

Friday, February 3, 2012

Family , Tabligh, Purdah , Politeknik , n Me



assalamualaikum.....

sejahtera lah org yang menghidupkan sunnah baginda saw...
apa khabar jasad dan iman you guys? ;)
semoga Allah merahmati kalian.
erm.  entry saya ni saya buat just nak share something dengan para pembaca.



FAMILY



oups. sebelum saya terlupa, saya nak gtau awal2, saya dibesarkan dalam keluarga yg ikut jemaah tabligh. 
abah( karkun 4 bulan),
 pakcik-pakcik( karkun 4 bulan n ade yg syura), 
nek aki(ayah kepada mak which is my atuk lahhh, pernah jadi syura Sibu n karkun 4 bulan. kira buzruq la), 
abang(karkun 40 hr, 21/2012, karkun on/off n smoga Allah hantar seseorang pergi khususi dia), 
adik lelaki(karkun 40 hari, 19 tahun/2012), 
adik lelaki ( 8 tahun/2012, ya Allah jazbah giler, dia penah cakap kat saya, "kak umi, zaid nak keluar 4 bulan, zaid nak pakai beg apa eh? zaid dah tulis azam 4bulan ipb dalam buku tashkil" tergelak gak dengar, tapi bgus la kecik2 dah cmni, semoga Allah kekalkan dia dalam usaha ni.. and paling best dia dah ade pengalaman keluar 40hari ikut abah..subhanallah..)

adik lelaki ( 3 tahun, inshaAllah akan datang biiznillah)..

Muhammad Salman Pauji



mak (ahlia karkun,haha , anak nek aki -.-)
makcik2( ahlia pakcik2)
adik beradik pmpn ( slalu ikut pergi taklim mingguan masturat n kalau saya nusrah jemaah, saya ajak diaorang ikut skali)

jujur nya, saya nak sangat klua masturat nak sambut takaza kluar masturat, tapi Allah belum pilih lagi. mana tak nya, nak ikut abah, tapi abah kerja offshore, balik2 dia sibuk dgn jemaah. tggu kawen je lah ni. semoga Allah bagi yg ikut usaha.
 doakan saya ye.





KEHIDUPAN DI POLITEKNIK KUCHING SARAWAK


oh btw, saya ni org miri sejati.(ye ke? jalan kat miri pun tak hafal lagi) hehe.

ni kisah saya, politeknik kuching sarawak dan sahabat2 saya di sana.

jap, saya nak perkenalkan seorang sahabat rapat rapat rapat rapat saya, Safura. *i love her so much*
oke. 
sebelum saya mendaftar dipoli untuk kemasukan sesi jun 2010, (sekarang semester 4 n tgh prctical d airport miri sarawak), saya bukan lah seperti diri saya skrg ni.
saya seorang yang berpakaian seperti kebanyakkan perempuan lain (perkataan perempuan, itu lah saya dulu)
saya tak guna tudung labuh ( walaupun mak dah bekalkan saya dgn tudung labuh sbelum masuk poli, saya tak guna pun. )
this is me.
tapi alhamdulillah, Allah bagi faham, Allah buka mata saya, Allah bagi hidayah. 
dan skrg ni,
skali lagi, alhamdulillah, saya bnyak melibatkan diri dengan usaha ni. taklim masturat, nusrah jemaah.
alhamdulillah.
skrg dah lebih dari setahun saya mmbiasakan diri dengan purdah, jubah.



SEMESTER 2


saya masa tu terlibat dengan organisasi islam,hehe. ikut usrah dan aktiviti2 dieorang. 
saya  duduk dalam "Lujnah Tarbiyyah dan Kepimpinan". 
dan saya pernah jadi ketua naqibah. haha.
saya ingat lagi, masa saya bagi usrah ngn anak2 usrah, saya bnyak cakap tentang 6 sifat sahabat, pasal 6 pesanan kepada wanita, saya suruh diaorang pergi cakap sorg2 (kira muzakarah la).
dan saya cakap benda yg sama je tiap kali usrah.hehe. 
klua dari tajuk yg ustaz bagi kot,huhu.

ade seorang sahabat ( dia terlibat dengan islamic organisasi kat tmpat saya blaja), dia tya, " awak rasa jemaah tabligh tu syumul ke?" mak aiiii soalan diaaaaaa~


saya pun jawab la balik " ya, kenapa? "

dia ckp " kan jemaah tabligh menolak politik? politik kan sunnah, mana boleh kita tinggal politik tu, maksud nya kita tolak sunnah la tu".

saya ckp balik kat dia "jemaah tabligh mngamal politik la, tapi bukan sistem politik demokrasi, bukan sistem politik yahudi, bukan sistem politik yg ada parti2. memang la sunnah, tapi politik sekarang ni jauh mnyimpang dari sunnah. awak kenali betul2 apa itu jemaah tabligh, 3 hari inshaAllah".
then dia wordless speechless --'

erm, saya plek la. diarg ni ade2 je kan. sikit2 kutuk jemaah. jemaah tak salah lahhhhhhhh. semua pun ada satu tujuan kan? nak bawa org kenal dgn Allah. haihhh. betul lah tu. cuma beza nya manhaj dan fikrah je.


hujung semester 2 tu saya decide nak klua dari organisasi tu. atas  bnyak sebab lah. bukan nya saya ckp jemaah tu tak elok. suma pun elok. its just that saya lebih berminat dengan jemaah tabligh.
dieorang ade gak yang pujuk saya, ade jgak yg tak suka dengan saya,hehe. tapi biarlah org nak cakap ape kan, saya slesa dgn jemaah yg saya ikut skrg ni.



SEMESTER 3


semester 3,hehe. tak sangka dah semester 3, tinggal 3 semester lagi, pastu graduate inshaAllah.

masa ni lah saya nak hidupkan taklim masturat d poli. saya buat taklim malam ahad kat surau asrama prmpuan, sbb masa tu bnyak org dah balik kan. 
saya tak ambik bnyak masa, saya just ambik  kurang dari sejam je untuk fadhilat majlis, taklim n muzakarah 6 sifat n adab2. tak lama pun. paling byk yg pernah duduk, 7 org, termasuk my bestfren. 
alhamdulillah ade jgak yg duduk walaupun tak banyak.
tapi makin ari makin sikit. last2 tinggal saya ngn besfren saya je. hehe. 
seronok jgak muzakarah 6 sifat ngn dia.

6 SIFAT SAHABAT



SAHABAT USRAH 


erm, i admire her a lot. she's got everything. akhlak nya, subhanallah cantek. guna tdung labuh jgak, dengan t-shirt muslimah yg melepasi punggung.. 


Allahu Rabbi.. dia ni one of the islamic organisation's members yg saya gtau awal tadi tu.
one day, Allah takdirkan saya jumpa ngn dia.
kinda exciting,hehe. maklum la, saya kan suka sgt tgk dia. lemah lembut n sopan.
she's a role model im telling you guys..
oke. we have a short chitchat. and by sudden dia ajak ikut usrah, n cakap, lama dah tak tgk umi ikut usrah, jom la turun usrah, weeeeee~ haha.
then i said "yes!!!! this is it. this is my chance, one n only chance to introduce diorang dgn jemaah masturat nie,hehe.." (tapi cakap lam aty je lah,haha)
saya setuju nak ikut, ye la, nak ikram dieorang kan.

(ergh panjang kot crita saya ni kan, haha)

saya pun pergi la, lalala~

oke masa usrah tu, saya ambik peluang yg ade utk ckp pasal jemaah masturat, pe taklim, ape tu nusrah jemaah, ape tu PURDAH (dieorang tau la ofcors ape purdah tu, saje je nak ckp ahaks)

ade lah sorg kakak usrah ni cakap " pakai purdah ni buat org lelaki lebih tertarik ade lah, lebih2 lagi mata tu. pastu nak dakwah org pun org takut ngn kita, susah lah"

Allahu Rabbi.. semoga Allah bagi mereka ni faham..

saya jawab la (geram sgt), "sapa cakap? tau tak purdah ni pakaian isteri nabi, purdah ni sunnah, pasal pe plak susah nak dakwah? para sahabiah zaman nabi S.A.W dulu oke je. takde masalah pun. lelaki tertarik dgn mata org berpurdah? kalau mcm tu guna la burka, kasi tutup suma" :)

kakak tu mmg taknak mngalah, dia cakap "tu zaman dulu, ni zaman skrg, plek la kalau org tgk."

then saya jawab balik, " zaman skrg ni, sunnah mmg org pandang plek, kalau pakai sexy takde plak org cakap plek kan, tu la yg biasa. kalau tgk pmpn guna prdah siap ckp mcm ninja la, hantu lah. tapi tu lah yg terbaik. kalau org benci agama, benci sunnah memang lah taknak dekat ngn kita. inshaAllah, kalau org yg hati nya penuh dgn cinta Allah, cinta sunnah, diaorg boleh terima n memang nak n tringin pun dekat ngn org berpurdah ni. lagipun, ni lah pakaian islam. kita islam kan. kita kena tahu, bila wajah kita ni cantek sgt,  n boleh mnimbulkan syahwat lelaki, elok la pakai purdah, bukan nak cakap saya ni cantek. tapi tu la sebaik nya, berusaha mngelakkan fitnah.."..

 heheh..berusaha zihin dieorang,sabar umiiiii..

pastu kakak tu cakap, " betol cakap umi kan."

saya pun jawab dalam hati "aik tu je ke nak ckp?"
,huhu.



PRACTICAL(dis 2011-present)



erm, alhamdulillah, semester 4 dahh!  yabedabedu~!

saya mmbranikan diri untuk practical guna purdah. saya tahu risiko nya, kalau guna purdah, takut firma takleh trima, tapi alhamdulillah oke je! hihi..

setakat ni, ada sorang je pekerja dari MAS tak suka saya. dia bukan islam. 
dia seorang yg ckup mnggeramkan saya.haha
tiap2 kali dia terserempak ngn saya, mesti dia buat muka mnyampah, haih.

dia pernah cakap kat saya, "why are you wearing face veil? you dont have to wear it. you scared peoples. this is not saudi arabia nor UAE. mcm penyamun sudah. aiyyaa!"

saya takleh cakap apa2, saya diam je. (kempang da jak ati madah cmia koh, piluk aty tok..*bahasa sarawak masuk*)
saya senyum je la, walaupun dia tak nmpak senyuman saya yg menawan nih. haha. 

jujur ny, saya betul2 kecik aty, rasa mcm nak ngis gak kat situ. tapi Allah tuntut supaya hamba nya bersabar, baru sikit, kalau zaman Rasulullah lagi teruk.
sedih nya org cakap mcm tu..
sampai ati cakap pakaian ummahatul mukminin mcm tu.
sedih sedih sedih sgt99x.
tapi nak buat cmana kan, doa hidayah je kat dia.


oke la, sampai sini je. penat kot taip ni. sakit dah bahu. 
oh lupa nak gtau, inshaAllah bulan 5 ni ada ijtimak srwk, tapi tarik belum tentu lagi.
tggu karkuzari dari sahabat2.
inshaAllah.

semoga Allah taala kekal kan saya dalam usaha ni sampai saya mati. 
Allahumma Amin~



Cantik wanita bukan pada rupa dan pakaian. Tetapi, sejauh mana dia dapat mentaati perintah Allah swt, ikut sunnah rasulullah s.a.w, patuhi pesan abah & mak dan pandai membezakan perkara yang hak dan batil.

<3

saya sayang anda semua kerana Allah.<3


by: umikalthumpauji

29 comments:

  1. family karkun rupanya.....masyallah...
    doa untuk saya gak....
    moga keluarga saya dapat jadi mcm keluarga awak...wat usaha...agama...jeles dgn family awak..

    hehehe...nice entry...

    study sunnguh2,belajar sungguh2...
    try la ikut ayah awak keluar masturat...

    ReplyDelete
  2. sabar la....wat kerja yg mulia nie memang banyak ujian...
    x tau mcm mana nak wat org lain tahu...betepa penting kerja nie....
    yakin la ....wlpun nampak kolot,ketinggalan zaman,but this is the best way ti save this ummah....

    selama berjuang sahabat.....better,ikram dulu okai....ambil hati..dorang...dan jgn tunjukkan perbezaan usaha kita dgn usaha dorg....dan jgn lupadoa hidayat...tuk dorg....

    dan jgn la sedih...bila kena kutuk tau hina....awak kena la gembira....sbb awak dah dapat sunnah rasullullah...masyallah...
    still istiqamah ok.....wlpun org x suka....bcoz Allah always with U...insyallah

    ReplyDelete
  3. ouh awk karkun jgak ke? inshaAllah.

    ReplyDelete
  4. kartun ada la...hehehe....semua org islam adalah karkun......selagi dia ada kalimah toyyibah...btulkan??

    ReplyDelete
  5. ouh, karkun bukan gelaran org yg pnh khuruj 3 hari kah. kita org islam, kita ummat nabi. itu yg pasti. ;)

    ReplyDelete
  6. alhamdulillah.....allah s.w.t telah pilih buat usaha yg begitu besar dan mulia nie....wlpun byk kelemahan...alhamdulillah..syukur pada Allah..
    moga saya dapat istiqamah sampai akhirat...

    ReplyDelete
  7. assalam umi :) macam lama dah x sembang dgn umi kan .. this entry mcm byk ckp sal Niqab kan ? u know what, ana da research sal niqab b4 i know u pkai niqab .. huuh .. saya taw watak2 yg d ckp d atas .. hehe! pkai niqab sunat , dgr ckp ibubapa wajib . doakanlah ibubapa ana faham yek ;) dah prnah pakai kluar, then byk hlgn . huh. :(

    ReplyDelete
  8. wsalam, ika. woa, i miss you. yes. mmg pasal niqab pun. hahatau ke sapa wtak atas tu? haha, syhhh. pakai niqab ikut sgelintir ulama', sunat. tapi cuba tgk betul2 n buat research betul2 pndapat dalam mazhab imam asshafie. sgelintir je ckp sunat. klua la guna purdah, hehe *saje nak tashkil ika*. smga Allah permudahkan enti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ameen ^^, hehe! miss u more. yg penting niat :) syukran umi <3

      Delete
    2. nanti balik poli kita jumpa lepas rindu oke sayang. ;P youre most welcome. oh btw, how are you? hows prcticals? you like it?

      Delete
  9. MasyaAllah, blogger kakun swk eh. nice blog :)

    ReplyDelete
  10. hehe! ok umi ^^, alhamdulillah, semua ok d sini.. tmpt umi ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. kamu prctical dmana bah ika? sini pun oke, kat cni bljar mcm2. bnyak pasal engineering, aircraft, heli.haha. nk mntak lagi ka MSK nnti?

      Delete
    2. LI d sabah, consultant...kenak bljr lain umi jauhh dr JP.. hehe, tp ok laa ya, byk ilmu dpt :) MSK ?? xtaw lagi... hehe.. kenak, kitak join kaa? borang da kuar kan?

      Delete
    3. borang apa?? borang msk ka? borang asrama dah kluar.

      Delete
  11. kita nk jadi mukmin terbaik di sisi Allah, bukan disisi manusia...kan kak? :-)

    ReplyDelete
  12. aku dulu setiausaha organisasi islam kat uitm. pernah jadi co-naqib gak r...

    tp skg alhamdulillah, aku dan semua MT2 laki2 dah buat kerja tabligh

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah, Allah pilih tuan n sahabat.. doa hidayah utk yg lain2. :)

      Delete
  13. Suka bila baca sahabat2 yg buat usaha ni melalui rintangan dari hari kehari, dimana ada rintangan disitulah ade kemanisan kan...^_^, memg mujahadah nak amal sunnah ni sbb ganjarannye pun memg banyak. Kerana mafhum hadis nabi barang siapa dapat yg dapat mengamalkan satu sunnah dengan istiqamah 100 pahala mati syahid baginya. Ermm bnyakkan...hari2 dengar bila bayan tentang hadis ni...moga sya pun dapat amalkan...teruakan berjuang untuk amalkan islam yg sbenar2nya...

    Bila ditanya kepada Bilal raw ketika dia sudah memegang jwatan yg tngi dalam kepimpinan islam bilakah saat yang paling manis dlm hidupnya. Lalu Bilal raw menjawab adalah ketika dia sdang disiksa iaitu ketika batu berada diatas dadanya dan dia menyebut ahad...ahad....ahad..

    *mujahadah itu manis*

    ReplyDelete
  14. (^^)... alhamdulillah suka baca... biasalah tu bila pakai niqab. bl digelar zorro. hehe. rasa panas je hati tp bersabar n positifkan minda... Di UPM pun dah makin ramai yg berpurdah... Bl dah berpurdah ni, tingkah-laku perlu dijaga supaya tak timbul fitnah.

    ReplyDelete
  15. assalamualaikum kak..
    saya tertarik dengan post akak ni sebab saya pun ada join usrah tapi campur laki perempuan. saya anak karkun. pernah ikut parents keluar 3 hari. usrah kami ni agak aktif. setiap kali ada usrah, saya akan dipanggil. tapi saya selalu elak dengan beri macam2 alasan. tak patut lah campur laki perempuan dalam bab2 agama ni.. semoga satu hari nanti mereka akan faham.

    dulu pernah jadi naqibah kat sekolah. teringin nak cakap 6 points. tapi rasa tak kuat pulak sebab takut diaorang tak faham. kadang2, saya melencong dari silibus. boleh bagi adab2 ke. tu jelah yang saya mampu.

    semoga saya diberi kekuatan untuk tetap dalam usaha ni,insyaALLAH..

    ReplyDelete
  16. AssalamuAlaikum kak umi..aida terjumpa akak nye blog..hehe...skrg nie akk ada wat lagi k kat poli..seandainya ada..aida nk join kak umi boleh?-shahidatul aida

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum kak ummi..nie aida student poliku..kak nk tnye akk msih wat lagi k mcm akk sem 3 tu..sendainya ada aida nk join boleh..hehe...-shahidatul aida

    ReplyDelete
  18. lepas baca entri kamui m really want to take u became my wife.. mmng nak cari masturat mcm ni.. boleh saya jumpa abah awak.. tu pun klu masih kosong lagi... sya jatuh cinta dngan tulisan2 awak..... harap balas ni secepat mungkin

    ReplyDelete
  19. bgusnya cerita ini... semoga Allah pilih keluarga saya juga untuk buat usaha agama.

    ReplyDelete
  20. assalamualaikum...kmk sedang carik usrah jemaah di kuching terus dpt link ke blog ktk...subhanallah..alhamdulillah...masyaALLAH ktk dilahirkan dlm keluarga karkun...sdg kmk tercari2 jln pulang yg benar..sendirian..carik guru merata2..sgt jahil dgn istilah karkun, khuruj, usaha...ya Rabbi...mun ktk ada kenal sapa2 yg anjur usrah di kuching, mohon bantu kmk..boleh emel kmk...

    ReplyDelete